SYSTEM OŚWIATOWY miasta

OŚWIATA - PODSTAWOWE PARAMETRY

557

Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym

Liczba dzieci w wieku 3-6 lat z terenu Miasta Kobyłka objęta wychowaniem przedszkolnym w placówkach prowadzonych przez miasto.

33,23 %

Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej


Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3-6 lat w gminie w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku z terenu gminy.

23,21

Średnia liczebność oddziałów przedszkolnych


Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział przedszkolny.

2,83

Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP


Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.


2 568

Liczba dzieci w szkołach podstawowych ogółem w szkołach publicznych i niepublicznych

93,40 %

Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych


Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkołach podstawowych w gminie.

22,64

Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych


Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.

8,00

Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych


Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej. 

SYSTEM OŚWIATOWY MIASTA kobyłka W 2022 R.

W roku szkolnym 2021/2022  Miasto Kobyłka było organem prowadzącym dla 2 przedszkoli publicznych i 3 szkół podstawowych:



Ponadto w mieście w roku szkolnym 2021/2022 funkcjonowały szkoły i przedszkola niepubliczne, do których uczęszczało:

Organizacja szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2021/2022

W roku szkolnym 2021/2022:

Baza lokalowa i wyposażenie szkół w komputery i sprzęt multimedialny

Baza lokalowa kobyłkowskich szkół jest zróżnicowana pod względem warunków pracy dydaktycznej, przy czym każda szkoła dysponuje salami lekcyjnymi, pracowniami komputerowymi, biblioteką, świetlicą i dostępem do Internetu. Dyrektorzy szkół,  w  miarę  posiadanych środków finansowych, wyposażają sale szkolne w certyfikowane meble, pomoce dydaktyczne, sprzęt audiowizualny i komputerowy. W związku ze wzrostem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Publicznej Szkole Podstawowej z Oddziałami Dwujęzycznymi Nr 1 im. Zofii Nałkowskiej w Kobyłce utworzono salę do terapii integracji sensorycznej.

Prace remontowe oraz naprawy zrealizowane w jednostkach oświatowych w 2022 r.

kadra pedagogiczna oraz pracownicy administracji i obsługi

465

Liczba zatrudnionych pracowników ogółem w roku szkolnym 2021/2022

329

Liczba zatrudnionych nauczycieli w roku szkolnym 2021/2022

136

Liczba zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w roku szkolnym 2021/2022

W roku szkolnym 2021/2022 w jednostkach oświatowych prowadzonych przez Miasto Kobyłka łącznie zatrudnionych było 633 osoby na 567 etatach. W szkołach podstawowych zatrudniono 318 nauczycieli na 284,14 etatach i 99 pracowników administracyjno-obsługowych na 96,25 etatach. W przedszkolach miejskich funkcjonowało 36 oddziałów, w których zatrudnionych było 128 nauczycieli na 101,36 etatach i 88 pracowników obsługi na 85,25 etatów.


Nauczyciele zatrudnieni w szkołach i przedszkolach posiadają pełne kwalifikacje zawodowe uzupełnione dodatkowymi specjalizacjami (gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna, logopedia, terapia pedagogiczna, oligofrenopedagogika).

System doskonalenia i dokształcania nauczycieli spowodował, że większość nauczycieli posiada już kwalifikacje do nauczania co najmniej dwóch przedmiotów. Liczna jest grupa nauczycieli posiadających uprawnienia do uczenia trzech przedmiotów. Efektem podejmowanych działań oraz właściwej polityki kadrowej jest niewątpliwie bardzo dobra struktura w zakresie poziomu wykształcenia nauczycieli, co obrazuje tabela nr 12 oraz szeroki „wachlarz” form i metod pracy nauczycieli, a w konsekwencji osiągane wyniki nauki uczniów, w tym ze sprawdzianów na zakończenie szkoły podstawowej oraz z egzaminu gimnazjalnego.

Nauczyciele wg stopnia awansu zawodowego w roku szkolnym 2021/2022

Rok szkolny 2021/2022 był ostatnim rokiem obowiązywania dotychczasowego systemu awansu zawodowego nauczycieli. W lipcu i sierpniu 2022 r. wprowadzono nowe przepisy prawa, obowiązujące od 1 września 2022 r., na mocy których zostały zlikwidowane dwa stopnie awansu – nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy. Zastąpił je status nauczyciela początkującego.


Ważnym aspektem zdobywania wyższych kwalifikacji przez nauczycieli jest doskonalenie zawodowe, na które Miasto Kobyłka przeznaczyło łącznie 118.531,02 zł.

działalność na rzecz uczniów 

Dowożenie uczniów 

Zgodnie z art. 32 ust. 6 oraz art. 39 ust. 4 ustawy Prawo Oświatowe, obowiązkiem organu prowadzącego jest zapewnienie niepełnosprawnym uczniom oraz dzieciom 5-6-letnim, realizującym obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu odpowiednio do najbliższego przedszkola, oddziału przedszkolnego, szkoły podstawowej, a uczniom z niepełnosprawnością ruchową, upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – także do najbliższej szkoły ponadpodstawowej.

W roku szkolnym 2021/2022 łączna wysokość pomocy kosztów dowozu wyniósł 570.474,23 zł, w tym:

Pomoc materialna

Stypendia szkolne przyznawane są uczniom znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie, w szczególności gdy w rodzinie występuje: bezrobocie, niepełnosprawność, ciężka lub długotrwała choroba, wielodzietność, brak umiejętności wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizm lub narkomania, a także gdy rodzina jest niepełna lub wystąpiło zdarzenie losowe. Miesięczna wysokość dochodu netto na osobę w rodzinie ucznia uprawniająca do ubiegania się o stypendium szkolne nie może być większa niż 600 zł/ os. w rodzinie. Natomiast zasiłek szkolny może być przyznany uczniowi znajdującemu się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia losowego. 

W roku szkolnym 2021/2022 łączna wysokość pomocy materialnej wyniosła 95.768 zł, w tym:

Podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe 

W 2021 roku dyrektorzy szkół podstawowych publicznych jak i niepublicznych mogli zamówić nowe podręczniki dla klas II, V i VIII szkoły podstawowej oraz materiały ćwiczeniowe do wszystkich klas podstawówki. Ponadto szkoły mogły wnioskować także w przypadku pozostałych klas, które otrzymały dotację celową na wszystkich uczniów w 2019 r. i 2020 r., w zakresie niezbędnym dla wyposażenia szkół w podręczniki i materiały edukacyjne między innymi ze względu na zwiększenie liczby uczniów danych klas w stosunku do liczby uczniów w roku ubiegłym oraz w zakresie refundacji kosztów poniesionych na zakup podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych. Dotację celową na podręczniki przyznaje się raz na trzy lata. 

Podobnie jak w latach poprzednich uczniowie wszystkich klas szkoły podstawowej otrzymują  podręczniki, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe do nauki przedmiotów, które wchodzą w skład zajęć obowiązkowych z zakresu kształcenia ogólnego. Dotacja nie obejmuje przedmiotów dodatkowych np. religii/etyki, wychowania do życia i do nauki drugiego języka nowożytnego. Ponieważ podręczniki są własnością szkoły, uczniowie są zobowiązani do ich zwrotu pod koniec roku szkolnego. Zgodnie z przepisami za zniszczony egzemplarz szkoła może żądać zwrotu pieniędzy. Natomiast materiały ćwiczeniowe (do utrwalania wiadomości i umiejętności) uczniowie otrzymują na własność.

Miasto Kobyłka w 2021 roku wykorzystało dotację celową na wyposażenie uczniów szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe w wysokości 316.518,74 zł.